D75_6501.jpg

Formål

Formålet er, at skaffe bedre forståelse for, hvordan faktorer som fiskeri, fødetilgængelighed og klima påvirker tunens opholdssteder og vandringsadfærd.

Ud over en række DNA- og blodprøver fra de fangede tun, mærkes disse imponerende fisk på flere hundrede kilo også med de såkaldte “Pop-Up mærker”, som opsamler data om svømmedybde, lys og vandtemparatur. Disse data sendes via satellit tilbage til forskerne, når mærkerne falder af 8-12 måneder senere og bruges til at beregne fiskenes vandring ved hjælp af matematiske modeller.

Kim Birnie-Gauvin_Thunnus thynnus.jpg

Partnerskab i DTU Tunmærkning Danmark

Sammen er vi stærkere

DTU Tunmærkningsprojekt (Scandinavian Bluefin Marathon) er et godt eksempel på, hvordan forskning på et højt videnskabeligt niveau, økonomisk støtte fra virksomheder og hjælp fra frivillige lystfiskere går op i en højere enhed omkring ét fælles mål: At sikre en bæredygtig bestand af blåfinnet tun.

Ud over biologerne fra DTU Aqua deltog der sidste år næsten 400 frivillige erfarne lystfiskere primært fra Danmark og Sverige, fordelt på omkring 70 både i projektet.

”Vi er meget taknemmelige for al den støtte vi får både økonomisk og i form af frivillige lystfiskere. Uden denne støtte ville dette enestående forskningsprojekt ikke kunne lade sig gøre”.

Kim Aarestrup

Professor ved DTU Aqua

”Tunmærkning i Danmark er et fantastisk projekt. Ved indsamling af data får vi en bedre forståelse for, hvordan faktorer som fiskeri, fødetilgengæglighed og klima påvirker tunens opholdssteder og vandringsadfærd. Det er et enestående projekt som vi gerne støtter”

André Rogaczewski